empty
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy komunikatów Dodano: 2024-08-19  |  Ostatnia aktualizacja: 2024-08-20
Profil zużycia energii a umowa ze sprzedawcą prądu – co musisz wiedzieć?
Profil zużycia energii a umowa ze sprzedawcą prądu – co musisz wiedzieć?

Ważnym elementem zarządzania wydatkami firmy jest znajomość profilu zużycia energii elektrycznej. Określenie, jak na przestrzeni czasu kształtuje się pobór prądu, pozwoli lepiej zrozumieć własne potrzeby energetyczne, ograniczyć je, a nawet wynegocjować atrakcyjną ofertę od sprzedawcy energii. To szczególnie ważne w dobie niestabilnych cen energii oraz coraz większej świadomości dotyczącej efektywności energetycznej. Zobacz, czym jest profil zużycia energii elektrycznej i w jaki sposób możesz go wykorzystać, aby zmniejszyć wydatki na prąd w swojej firmie.

 

Profil zużycia energii elektrycznej – czym jest i jak go stworzyć?

Profil zużycia energii to wykres obrazujący ilość zużywanego przez ciebie prądu, a także rozkład tego zużycia w określonym czasie. Pokazuje on, jak zużywana jest energia w ciągu dnia, doby, tygodnia czy miesiąca. Wybór jednostki do analizy zależy od charakterystyki firmy, pożądanej szczegółowości wyników, a także celu wykonania profilu. W przypadku przedsiębiorstw najczęściej przyjmuje się dane z przynajmniej kilku miesięcy. Aby uzyskać możliwie największą dokładność zużycia energii, warto stworzyć zestawienie obejmujące wiele jednostek czasu jednocześnie. W ten sposób powtarzające się wzorce będą najlepiej odzwierciedlały rzeczywistość.

Profil zużycia energii elektrycznej uwzględnia różne czynniki, w tym:

  • liczbę i rodzaj urządzeń elektrycznych wykorzystywanych w firmie i to, w jaki sposób przekładają się na koszty;
  • pory największego i najmniejszego zużycia energii w danej jednostce czasu;
  • sezonowe zmiany w zużyciu energii;
  • anomalie w ilości pobranego prądu.

Zrozumienie sposobu zużycia energii w firmie da narzędzia, dzięki którym możesz zoptymalizować pobór prądu, a dzięki temu zmniejszyć związane z tym wydatki. Jest to również podstawa dla określenia warunków umowy ze sprzedawcą prądu. Bez aktualnego, dokładnego profilu zużycia energii wynegocjowane stawki mogą być niekorzystne. 

 

Dlaczego profil zużycia jest istotny dla zawarcia atrakcyjnej umowy na zakup energii?

Określenie warunków sprzedaży prądu jest czynnością skomplikowaną i ryzykowną dla obu stron. Brak aktualnych i dokładnych danych na temat zużycia energii w firmie może przynieść spore straty finansowe dla sprzedawcy. Z dużym prawdopodobieństwem nie będzie więc on skłonny zawrzeć z tobą umowy, a jeśli nawet zdecyduje się na ten krok – zaproponuje zaporowe stawki, aby w taki sposób ochronić się przed ewentualnymi stratami. Z czego wynika takie działanie?

Sprzedawca prądu ma obowiązek zabezpieczyć ciągłość dostaw energii dla swoich klientów. W momencie podpisania umowy musi on niejako „zarezerwować” określoną ilość prądu, aby później ją do ciebie dostarczyć. Jeśli niedoszacujesz swojego zapotrzebowania na energię, czyli będziesz potrzebować jej więcej niż to określono w umowie, sprzedawca będzie musiał dokupić brakujące jednostki na rynku bilansującym. Biorąc pod uwagę niestabilność rynku i częste wahania cen energii, może się zdarzyć, że cena zakupu będzie znacznie przewyższać obowiązujące cię stawki. W ten sposób sprzedawca będzie stratny.

I odwrotnie. Jeśli z kolei przeszacujesz swoje zapotrzebowanie, sprzedawca prądu będzie musiał zagospodarować nadwyżki. Ponownie istnieje ryzyko, że sprzeda je po cenach niższych niż je wcześniej zakupił i ponownie sporo straci na transakcji. 

Nic zatem dziwnego, że sprzedawca chce zniwelować ryzyko wystąpienia takich sytuacji i zawrzeć umowę na sprzedaż ilości energii, która będzie najbardziej zbliżona do rzeczywistego zapotrzebowania. Dzięki temu może też zaproponować korzystniejsze stawki za jednostkę rozliczeniową.

Bardzo ważne jest zatem, aby dostarczyć sprzedawcy aktualne dane zużycia energii w firmie. Im będą one dokładniejsze, tym cena prądu atrakcyjniejsza.

 

59375434.jpg

 

Profil zużycia energii a oszczędności

Wiedząc, w jaki sposób zużywasz energię elektryczną, możesz zorganizować pracę w swojej firmie w taki sposób, aby zmniejszyć pobór prądu, a dzięki temu również wysokość rachunków.

Co da ci monitorowanie zużycia energii i określenie jego wzorców? 

  1. Określisz najbardziej energochłonne obszary działalności swojej firmy i dowiesz się, czy istnieje realna możliwość ograniczenia zużycia energii. 
  2. Znajdziesz przyczyny strat energii, np. niską efektywność energetyczną używanego sprzętu, niskowydajną instalację elektryczną.
  3. Wybierzesz odpowiednią taryfę prądu. W zależności od tego, kiedy zużywasz największą ilość energii, możesz wybrać taryfę jednostrefową lub dwustrefową i tak zorganizować pracę, aby największe zapotrzebowanie energii przypadały na godziny, w których obowiązuje niższa stawka cenowa.
  4. Określisz, jakie oszczędności prądu są możliwe do uzyskania w twojej firmie i dobierzesz odpowiednie środki, które pomogą zrealizować cel. Świadome działanie pozwoli osiągnąć stabilniejsze i trwalsze efekty niż stosowanie niesprawdzonych i niedopasowanych do profilu firmy cięć kosztów.

Określenie profilu zużycia energii elektrycznej i właściwa interpretacja wyników analiza to pierwszy krok w stronę odpowiedzialnej konsumpcji energii. Jest niezbędne dla podejmowania trafnych decyzji finansowych, również w zakresie negocjacji korzystnej umowy ze sprzedawcą prądu. Płynące z tego korzyści są wielowymiarowe i odczuwalnie przyczyniają się nie tylko do optymalizacji kosztów, ale również do usprawnienia pracy w twojej firmie i jej rozwoju.

Kategoria komunikatu:

Inne

Źródło:
Materiał nadesłany do redakcji
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Czytaj także