Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2024-11-21
Różnice pomiędzy łożyskiem wieńcowym a zintegrowanym napędem obrotu

Zarówno łożyska wieńcowe jak i zintegrowane napędy obrotu stosowane są do realizowania ruchu obrotowego w aplikacjach obrotowych. Główna różnica pomiędzy tymi rozwiązaniami polega na zakresie przenoszonego obciążenia, rozmiarach, prędkości obrotu oraz sposobu montażu.

W poniższym artykule omawiamy różnice pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami i podpowiadamy, kiedy wybrać łożysko wieńcowe, a kiedy lepiej zdecydować się na kompletny układ zintegrowanego napędu obrotu.

 

Łożysko wieńcowe vs zintegrowany napęd obrotu

 

Charakterystyka łożyska wieńcowego

Łożyska wieńcowe to rodzaj łożyska, które umożliwia ruch obrotowy przy jednoczesnym przenoszeniu dużych obciążeń, takich jak siły osiowe, promieniowe i momenty przechylające. Zazwyczaj składa się z dwóch pierścieni – wewnętrznego i zewnętrznego – oddzielonych elementami tocznymi, takimi jak kulki lub rolki. Elementy te umożliwiają płynny obrót, a niektóre łożyska obrotowe są wyposażone w mechanizm przekładni do przenoszenia momentu obrotowego.

Łożysko wieńcowe realizuje obrót we współpracy z napędem, który należy dobrać indywidualnie do aplikacji. Może to być na przykład przekładnia planetarna lub napęd hydrauliczny. Wiąże się to jednak z koniecznością dokładnego montażu oraz poprawnego zazębienia zębnika z zamontowanym na napędzie z łożyskiem.

Tego typu łożyska wieńcowe dostępne są w szerokim zakresie rozmiarów [https://mechatronika.tech/produkt/lozyska-wiencowe/] (o średnicach sięgających do kilku metrów) i znajdują zastosowanie między innymi w koparkach, naczepach, turbinach wiatrowych, czołgach, obrotnicach do palet czy maszynach rozlewniczych. Istnieje również możliwość wykonanie rozwiązania na zamówienie, zgodnie z rysunkiem klienta. 

 

Charakterystyka zintegrowanego napędu obrotu

Zintegrowany napęd obrotu to kompaktowe i wytrzymałe rozwiązanie 
(https://mechatronika.tech/produkt/zintegrowane-napedy-obrotu/), w którym łożysko wieńcowe i ślimacznica są zamontowane w jednej obudowie. Taki układ zapewnia ruch obrotowy przy jednoczesnym wspieraniu dużych obciążeń. Dzięki kołnierzom montowanym do obudowy istnieje możliwość podłączenia napędu elektrycznego, hydraulicznego, a także ręcznego realizowania obrotu za pomocą korby. To rozwiązanie jest znacznie bardziej kompaktowe i praktyczne a jego instalacja zajmuje znacznie mniej czasu. 

Napęd obrotowy jest przystosowany do przenoszenia dużych obciążeń osiowych i promieniowych, wytrzymując trudne warunki pracy. Jego zamknięta konstrukcja chroni elementy wewnętrzne, takie jak przekładnia ślimakowa, łożyska i pokrywa silnika, zapewniając długą żywotność i niskie koszty konserwacji. Systemy te są wyposażone w smarowniczki do wygodnego smarowania, co wydłuża żywotność napędu obrotowego. 

Napędy te realizują obrót o pełnych 360º, dlatego do ich typowe zastosowania obejmują platformy obrotowe, żurawie czy pozycjonery spawalnicze. Ograniczeniem dla tego rozwiązania jest prędkość obrotowa, która wynosi około 2 obr/min oraz mniejszy zakres dostępnych rozmiarów.

Zintegrowany napęd obrotu w porównaniu do łożyska wieńcowego charakteryzuje się wysokim stopniem ochrony i może być przeznaczony do pracy w trudnych warunkach, w tym offshore czy morskich włączając w to możliwość malowania C5M. Co więcej, na życzenie klienta napęd może być również wyposażony w wyjście pod enkoder, co umożliwia bezpośrednie monitorowanie pozycji i eliminuje konieczność montażu enkodera na silniku.

Dodatkowo, napędy obrotowe TGB Group można dostosować do silników hydraulicznych lub skrzyń biegów za pomocą kołnierza adaptera, oferując elastyczność i precyzję w różnych branżach, w tym energii odnawialnej, budownictwie oraz przemyśle naftowym i gazowym.

 

Podsumowanie

Podsumowując, przy doborze odpowiedniego rozwiązania do danej aplikacji należy zwrócić uwagę przede wszystkim na przenoszone obciążenie oraz prędkość (ze względu na ograniczenia zintegrowanych napędów obrotu). Łożysko wieńcowe oferuje większą wszechstronność zastosowań, co sprawia, że jest bardziej popularnym rozwiązaniem.
W naszej ofercie znajdują się zarówno przekładnie ślimakowe

(https://mechatronika.tech/oferta/motoreduktory-i-przekladnie/motoreduktory-i-przekladnie-slimakowe/) i enkodery oraz silniki elektryczne, co umożliwia nam dostarczenie kompletnego rozwiązania niezależnie od wybranej opcji do realizowania napędu obrotu.

Kompleksowe portfolio produktowe to tylko jedna z naszych wielu zalet, sprawdź czym jeszcze wyróżniamy się na tle konkurencji.

 

Źródło:
Materiał nadesłany do redakcji