Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy komunikatów Dodano: 2020-12-22  |  Ostatnia aktualizacja: 2020-12-22
Przezwajanie silników - ratunek dla silnika elektrycznego
źródło: pixabay.com
źródło: pixabay.com

Silnik elektryczny to najistotniejszy element w całej maszynie – zapewnia źródło energii, bez którego urządzenie nie jest w stanie wykonać swojej pracy. Większość zakładów produkcyjnych oraz wiele firm usługowych opiera swoją działalność na maszynach wyposażonych w napędy elektryczne. Awaria silnika to zazwyczaj podwójny wydatek – wymiana całego silnika jest kosztowna, a dodatkowo przestój w pracy to straty dla przedsiębiorstwa. W przypadku uszkodzeń uzwojenia – można zminimalizować poniesione koszty, decydując się regenerację, zwaną również „przezwojeniem silnika". Warto rozważyć tę opcję – w tym artykule wyjaśniamy na czym polega ten proces, ile kosztuje i czy warto w niego zainwestować.

 

Przezwajanie silników - na czym polega?

Silnik elektryczny to urządzenie, które zamienia energię elektryczną na mechaniczną, a zasada jego działania opiera się na oddziaływaniu dwóch elementów: pola magnetycznego i prądu elektrycznego. Efektywność pracy napędu elektrycznego jest zależna od jego konstrukcji oraz części. Najważniejszymi składowymi są:

  • Szczotki
  • Szczotkotrzymacze rozruszników
  • Łożyska
  • Uzwojenia

 

Uzwojenie - czym ono jest?

Uzwojenie to cewki z drutu nawojowego z miedzi. Po podłączeniu napięcia generują wirowe pole magnetyczne. Jeżeli zwoje ulegną uszkodzeniu – napęd nie jest w stanie generować odpowiedniego pola – pojawia się duży problem Istnieje możliwość nałożenia nowych zwojów na stojan ( w jego żłobkach umieszczone są uzwojenia) i przywrócenia możliwości działania silnika. Sam remont – czyli właśnie przezwojenie – brzmi dość prosto, ale nie jest to łatwy proces. Regeneracja zwojów wymaga wiedzy (doświadczenie zdecydowanie się przydaje) i odpowiednich materiałów.

Co to jest przezwajanie silnika elektrycznego i ile trwa?

Przezwajanie silnika elektrycznego (http://silpol.waw.pl/przewijanie-silnikow-elektrycznych.html) wymaga następujących działań:

  • Demontażu uszkodzonego uzwojenia
  • Prawidłowego nałożenia zwojów (najlepiej z użyciem materiału najlepszej jakości)
  • Wymianie komutatora (jeżeli naprawa dotyczy wirnika)
  • Lakierowania zwojów w celu ich izolacji
  • Wyważenia (jeżeli naprawa dotyczy wirnika)


Pięć kroków, co może pójść nie tak, prawda? Otóż wiele – rodzaje uzwojeń są różne, na przykład:

  • Nieskojarzone
  • W trójkąt
  • W gwiazdę


Lepiej posiadać fachową wiedzę i odróżniać typy uzwojenia od siebie, w przeciwnym razie uzyskamy inne parametry (i właściwości) wirującego pola magnetycznego. A przecież cały proces wykonujemy po to, aby silnik działał tak samo dobrze jak wcześniej, a możliwe, że nawet lepiej.


Czy przezwajanie silników elektrycznych może poprawić ich osiągi?


Jak to możliwe? Starsze silniki cechuje przede wszystkim trwalsza i solidniejsza konstrukcja większości elementów. Gorsze parametry w starszych modelach mają zwoje i lakiery izolacyjne – na przestrzeni lat zmieniły się technologie produkcji tych części. Dlatego może się okazać, że po przezwojeniu starszy silnik będzie pracował efektywniej niż jego współczesny odpowiednik.


Zregenerowany model będzie bardziej odporny na przegrzanie, a dodatkowo – dzięki zastosowaniu nowych zwojów i lepszej izolacji – będzie pobierał mniej prądu. Czy zatem „nawijanie silników” czy też „przewijanie wirników” to podwójna oszczędność dla firmy? Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu bliżej.

 

źródło: pixabay.com
źródło: pixabay.com

 

Ile kosztuje przezwojenie silnika?

Profesjonalnie wykonana usługa przezwajania silnika elektrycznego do groszowych wydatków zdecydowanie nie należy. Trzeba liczyć się z tym, że cena przewijania cewki może wynieść nawet ponad 2/3 ceny nowego napędu. Co prawda 70% ceny to nadal dużo, ale z drugiej strony – solidny napęd zostaje wyposażony w zaawansowane technologicznie materiały, które zdecydowanie poprawiają osiągi samego silnika (a bywa, że wydajność pracy wzrasta, a pobór energii maleje).


Przed podjęciem decyzji warto zasięgnąć porady sprawdzonych specjalistów – oni najlepiej wiedzą kto i gdzie wykona usługę fachowo i użyje części wysokiej jakości. W przeciwnym razie może się okazać, że straty będą dużo większe – koszt naprawy, brak zysków spowodowanych przez przestój i gorsze osiągi silnika (w tym większy pobór mocy i mniejsza efektywność). W perspektywie pojawi się również widmo ponownej naprawy lub kupna nowego egzemplarza. Lepiej zainwestować 60–70% ceny nowego silnika i zregenerować stary model u profesjonalistów.

źródło: pixabay.com
źródło: pixabay.com

 

Naprawa silników elektrycznych - przezwajanie czy lepiej wymiana?

Pojawia się zasadnicze pytanie – naprawić czy kupić nowy? Najlepiej zregenerować u sprawdzonego fachowca. W mieście Warszawa znajduje się kilka firm, które wykonują usługi przewijania silników. Wśród nich wyróżnia się firma SILPOL, która działa w branży od 1948 roku – to naprawdę ogromny poziom doświadczenia. Oprócz usług serwisowych, firma SILPOL równolegle prowadzi sprzedaż szerokiej gamy części zamiennych – co daje gwarancję szybkości działania i jakości usług, Główne atuty to:

  • Oszczędność czasu – części nie trzeba zamawiać, firma SILPOL ma je na stanie
  • Ponad 7 dekad doświadczenia – SILPOL to marka zbudowana na zaufaniu i jakości

W pierwszej kolejności najlepiej skontaktować się ze specjalistami i spróbować ustalić, która droga przyniesie najwięcej korzyści. Jeżeli cennik przezwajania silników nie wykracza poza wspomniany przedział kwotowy, następne pytanie powinno dotyczyć dostępności i kompatybilności materiałów. Naprawa musi przynajmniej przywrócić sprawność silnikowi elektrycznemu, a jeżeli to możliwe – poprawić jego osiągi. Uczciwy i rzetelny profesjonalista podpowie, czy lepsza jest wymiana, czy regeneracja.

 

Kategoria komunikatu:

Porady i ciekawostki branżowe

Źródło:
silpol.waw.pl
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Czytaj także