Powrót do listy komunikatów Dodano: 2021-02-18   |  Ostatnia aktualizacja: 2021-02-18
Podłączanie silnika krokowego
Podłączanie silnika krokowego

Niewłaściwie zainstalowany silnik krokowy bardzo szybko daje o sobie znać. Pojawiają się nadprogramowe wibracje, praca silniczka jest nieregularna i przebiega w niewłaściwym kierunku. Jesteśmy w stanie usłyszeć głośne, niepokojące brzękanie - silnik staje się niestabilny, widoczna jest słaba płynności oraz brak momentu obrotowego. Aby nasze urządzenie pracowało właściwie, musimy poprawnie przejść przez kilkuetapowy proces podłączania silnika krokowego.

 

Podłączanie silnika krokowego z użyciem multimetra

Źródło: V-slot.pl

Częstym problemem, na jaki możemy natrafić, jest błędna identyfikacja przewodów silnika krokowego. Za pomocą multimetru jesteśmy w stanie rzetelnie sprawdzić, czy posiadany silnik krokowy nie posiada defektów uniemożliwiających jest sprawne działanie. Prawidłowa praca urządzenia gwarantowana jest przez podłączenie przewodów do właściwych wyjść sterownika. Może się zdarzyć, szczególnie gdy dysponujemy częściami od różnych producentów, że barwy izolacji przewodów różnią się od siebie. Taka sytuacja wymusza na nas samodzielną weryfikację pary przewodów, co pozwoli nam na poprawne podłączanie silnika krokowego.

 

Można to zrobić w kilku krokach, za pomocą urządzenia nazywanego multimetrem:

  • Sprawdź za pomocą ujemnej sondy multimetrowej jeden, dowolnie wybrany przewód;
  • Sprawdź za pomocą dodatniej sondy multimetrowej drugi, dowolnie wybrany przewód - istnieje kilkadziesiąt procent szans, iż w ten sposób znajdziemy właściwą parę przewodów;
  • Metodą prób i błędów testuj przewody po kolei, nie odłączając ujemnej sondy multimetrowej od wybranego na początku przewodu;
  • Przy udanym dobraniu pary przewodów multimetr oznajmi nas (np. sygnałem dźwiękowym i wizualnym) o udanej próbie - to oznacza, że znaleźliśmy prawidłową parę cewki.
  • Odłącz przewody i połącz je do sterowników krokowych A dodatnich i A ujemnych;
  • Sprawdź drugą parę przewodów. ich analiza powinna przynieść podobny efekt, tj. multimetr oznajmi nas o udanej próbie.
  • Dołącz kolejną parę przewodów, tym razem do sterowników krokowych B dodatnich i B ujemnych.

 

Co jeśli multimetr nie pokazuje poprawnego wyniku? Podłączanie silnika krokowego metodą manualną

Brak reakcji ze strony multimetru nie musi oznaczać awarii silnika krokowego. Choć również i tego scenariusza nie można wykluczyć - częstą wadą w takich jednostkach jest przerwanie zwojów cewki wewnątrz obudowy. Może się jednak zdarzyć, że sam multimetr nie funkcjonuje najlepiej. Alternatywą do używania profesjonalnego miernika jest ręczne sprawdzenie przewodów silnikowych bez specjalistycznych narzędzi.

 

Można to zrobić następująco:

  • Wybierz dwa przewody i zetknij je ze sobą;
  • Jeśli należą one do jednej cewki, ich połączenie będzie odczuwalne przy manualnym obracaniu wału. Dłoń będzie czuła niewielki opór, co jest związane z tworzeniem się pola magnetycznego w jednostce;
  • Sprawdź inne przewody - jeśli opór nie będzie odczuwalny, oznacza to iż przewody zostały dobrane niewłaściwie;
  • Metodą prób i błędów dojdź do właściwej kombinacji przewodów - czyli takich, które należą do jednej cewki, czyli wykazują opór przy obracaniu wału;
  • Podłącz pierwszą parę przewodów do wyjść sterownika krokowego A dodatniego i A ujemnego, a drugą parę - analogicznie - do sterownika B+ i B-.

 

Kategoria komunikatu:

Porady i ciekawostki branżowe

Źródło:
v-slot.pl
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Czytaj także