
Zamówienie na urządzenia umożliwiające wykorzystanie odzyskanej energii hamowania zrealizuje Zakład Urządzeń Przekształcania Mocy i Napędów ABB w Aleksandrowie Łódzkim. ABB, wiodący producent technologii energetyki i automatyki, dostarczy 40 sztuk kompaktowych przekształtników trakcyjnych BORDLINE® CC1500 dla firmy Stadler Polska. Energooszczędne urządzenia posłużą do zasilenia 20 pociągów FLIRT3 , jakie konsorcjum firm Stadler Polska i NEWAG S.A. wyprodukuje na potrzeby PKP Intercity.
Zamówione przez polskiego przewoźnika pociągi to ośmioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne o wysokim standardzie wykończenia wnętrz. Nowe składy będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Każdy z nich będzie posiadał wydzieloną przestrzeń barową, zostanie wyposażony w klimatyzację, indywidualne gniazdka elektryczne, dodatkowe udogodnienia dla niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji dla pasażerów (m.in. monitory LED), a także w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2, który obejmuje m.in. sygnalizację kabinową dla maszynisty.
Duża liczba różnego rodzaju instalacji i urządzeń pokładowych wymusza zastosowanie układu napędowego, który będzie nie tylko niezawodny, ale i energooszczędny. Przekształtniki ABB umożliwiają wykorzystanie odzyskanej energii hamowania do zasilania układów pomocniczych. To kompaktowe urządzenia – przetwornice statyczne oraz przetwornice napędowe znajdują się w jednej obudowie. Tym samym zajmują mniej miejsca w porównaniu do standardowych rozwiązań, pozwalając na zaprojektowanie pojazdu z większą przestrzenią pasażerską.
Przekształtniki wyposażone są w chłodzenie cieczowe, co przekłada się na bardziej stabilną pracę w skrajnych warunkach atmosferycznych. Ponadto charakteryzują się budową modułową, która ułatwia i przyspiesza czas obsługi – zarówno naprawy, jak i codziennej konserwacji. Ma to niebagatelne znaczenie dla producentów pociągu, którzy zgodnie z umową z PKP Intercity zapewniają również usługę serwisowania pojazdów przez okres 15 lat od momentu dostarczenia taboru.
ABB ma dostarczyć pierwsze jednostki do sierpnia 2014 roku. Zamówienie realizuje Zakład Urządzeń Przekształcania Mocy i Napędów ABB w Aleksandrowie Łódzkim.
– Zamówienie dla Stadler Polska i NEWAG S.A. jest kolejnym kontraktem, który pokazuje, że dla producentów taboru kolejowego coraz większe znaczenie mają zaawansowane technologicznie rozwiązania, zwiększające efektywność energetyczną i niezawodność pojazdów – powiedział Janusz Petrykowski, wiceprezes ABB Sp. z o.o. – Cieszymy się, że ABB we współpracy ze Stadler Polska i NEWAG S.A. bierze czynny udział w rozwoju polskiej kolei.
Dla ABB w Polsce to już kolejny kontrakt obejmujący przekształtniki trakcyjne BORDLINE®, po zeszłorocznym zamówieniu na 40 sztuk tych urządzeń (model CC750) dla Stadler Polska. CC750 zostały zainstalowane w pociągach FLIRT wyprodukowanych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Firma Stadler Polska wyprodukowała już dla łódzkiego przewoźnika pierwszych sześć zamówionych pojazdów. W kwietniu odbyła się uroczysta prezentacja taboru, który od 15 czerwca jeździ na trasie Łódź – Sieradz. Pod koniec października zostanie przekazanych 10 kolejnych pociągów. Ostatnie
pojazdy ŁKA otrzyma w lutym przyszłego roku.
– Zamówione pociągi to mercedesy wśród taboru kolejowego – powiedział Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego
(gz)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- ABB Sp. z o.o.

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Transformator a falownik: 7 energetycznych konfliktów, które mogą skończyć...
Czas czytania: 6 min Transformator i falownik – dwa filary współczesnych instalacji OZE i przemysłowej automatyki. Na papierze: duet idealny. ...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
www.automatyka.plWycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-