Powrót do listy wiadomości Dodano: 2013-02-21  |  Ostatnia aktualizacja: 2013-02-21
PKP Energetyka inwestuje w Pendolino

Szybki pociąg potrzebuje infrastruktury, aby się rozpędzić

Szybki pociąg potrzebuje infrastruktury, aby się rozpędzić
Szybki pociąg potrzebuje infrastruktury, aby się rozpędzić

Spółka PKP Energetyka nie wybuduje trzech elektrociepłowni gazowych i czterech bioelektrowni. Wszystkie środki spółki zostały przeznaczone na wzmocnienie zasilania kolejowej sieci trakcyjnej na linii E65 z Gdańska do Warszawy i Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą a Śląskiem. Pendolino na CMK nie osiągnie prędkości do 200 km/godz. i nie będzie w stanie mieć optymalnych przyspieszeń, bez przebudowy sieci energetycznej.

Inwestycje PKP Energetyki są dopiero na etapie prac projektowych i umów na dostawy specjalistycznych urządzeń.

– „Dostosowanie infrastruktury dla pendolino to absolutny priorytet. Od omówienia harmonogramu i ewentualnych zagrożeń zaczyna się każda rada nadzorcza w spółce PKP Energetyka. Do maja 2015 r. planujemy zakończyć przystosowanie całej trasy pomiędzy Trójmiastem a Śląskiem do kursowania pendolino. Największym wyzwaniem wydają się nie kwestie techniczne, lecz pozyskiwanie gruntów."– mówi Piotr Ciżkowicz, wiceprezes PKP.

To właśnie kwestia decyzji budowlanych może opóźnić pracę. Nie pomaga także wewnętrzna statystyka PKP: wszystkie spośród realizowanych teraz dużych inwestycji infrastrukturalnych mają co najmniej roczne opóźnienie.

Eksperci uważają, że niezbyt prawdopodobne jest zakończenie prac nawet do połowy 2015 r. – „To wymagałoby karkołomnego tempa prac na linii CMK z Warszawy do Krakowa i Katowic. Na modernizację w terminie linii E65 do Gdyni nie ma szNians, tu bardziej realna data to przełom 2016 i 2017 r." – ocenia Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Całkowita wartość inwestycji na trakcję dla pendolino (m.in. budowa 18 nowych podstacji energetycznych i modernizacja 37 istniejących) wynosi 1 mld zł. Ponadto PKP Intercity za 20 pociągów Pendolino wraz z utrzymaniem taboru przez 17 lat zapłacą 2,7 mld zł.

(ma)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
forsal.pl
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :