Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2021-09-22
1200 miejskich autobusów w Mediolanie skorzysta z zielonej infrastruktury od Schneider Electric

Przedsiębiorstwo transportu publicznego w Mediolanie do 2030 roku planuje zastąpienie autobusów miejskich z silnikiem Diesla pojazdami w 100 proc. elektrycznymi. Jednym z elementów strategii, a także kolejnym krokiem w kierunku troski o środowisko jest dostosowanie infrastruktury energetycznej w zajezdniach spółki. Przewoźnik zamontował innowacyjne i ekologiczne rozdzielnice średniego napięcia SM AirSeT, wykorzystujące czyste powietrze zamiast gazu cieplarnianego SF6. Zastosowanie rozdzielnic z technologią bez gazu SF6 pozwoli uniknąć nawet 560 ton emisji gazów cieplarnianych.

Elektryczna flota zasilana infrastrukturą od Schneider Electric
Elektryczna flota zasilana infrastrukturą od Schneider Electric

Azienda Trasporti Milanesi (ATM), czyli miejskie przedsiębiorstwo transportu publicznego w Mediolanie, zdecydowało o modernizacji systemu dystrybucji energii elektrycznej średniego napięcia w dwóch zajezdniach (Viale Sarca i Giambellino). Rozwiązanie, wykorzystujące innowacyjne i ekologiczne technologie zaprojektowane przez firmę Schneider Electric, dostarczyła spółka Alstom.
Nowa rozdzielnica średniego napięcia SM AirSeT od Schneider Electric, bo o niej mowa, wykorzystuje izolację powietrzną i technologię gaszenia łuku elektrycznego w próżni zamiast gazu cieplarnianego SF6. Posiada zaawansowane funkcje cyfrowe oraz łączności w celu poprawy bezpieczeństwa, ochrony, wydajności, nowoczesnego zarządzania zasobami i optymalizacji sieci.


Od ambicji do działania
Mediolańska spółka transportowa ATM w dążeniu do realizacji celów zrównoważonego rozwoju zobowiązała się do stosowania rozdzielnic elektrycznych bez gazów cieplarnianych. To jeden z pierwszych projektów, w których ekologiczne i przyjazne środowisku rozdzielnice średniego napięcia SM AirSeT wykorzystano w sektorze infrastruktury. Spółka ATM planuje do 2030 roku wymienić flotę 1200 autobusów miejskich napędzanych silnikiem Diesla na tabor w pełni elektryczny. Ważną rolę w tym zadaniu odgrywają rozdzielnice – znajdują się w centrum nowego systemu dystrybucji energii elektrycznej i stanowią istotne ogniwo niezbędnej infrastruktury ładowania e-autobusów.
Zastosowanie pól rozdzielnicy z technologią bez gazu SF6, jak przekonuje Azienda Trasporti Milanesi, pozwoli uniknąć nawet 560 ton emisji gazów cieplarnianych. SM AirSeT zwiększa wydajność operacyjną i konserwacyjną, wykorzystując rozwiązania opracowane przez Schneider Electric do łączności, komunikacji, automatyzacji i nadzoru.


– Dzięki naszej zdolności do innowacji, którą potwierdzamy wieloletnim doświadczeniem, możemy spełnić najbardziej rygorystyczne, kompleksowe wymagania w zakresie zrównoważonego rozwoju bez żadnych kompromisów w zakresie wydajności i optymalizacji operacyjnej – mówi Fabio Chiesa, dyrektor ds. infrastruktury transportowej w Schneider Electric.


Dlaczego SM AirSeT z użyciem technologii z izolacją powietrzną
Do niedawna technologia SF6 była najlepszym i jedynym sposobem, aby rozdzielnica spełniała wymagania dotyczące kompaktowych rozmiarów i izolacji instalacji. Minusem gazu SF6 jest jego wysoki współczynnik ocieplenia globalnego (GWP) i konieczność ostrożnego obchodzenia się z nim po wycofaniu urządzeń z eksploatacji. Obecnie, dzięki Schneider Electric, jest dostępna alternatywna technologia bez gazu SF6 zastosowana w SM AirSeT. Jej zaletą jest brak oddziaływania na środowisko naturalne oraz wyeliminowanie kosztownego recyklingu gazu po zakończeniu eksploatacji urządzenia.


Rozdzielnica SM AirSeT wykorzystuje izolację powietrzną w połączeniu z nową technologią Shunt Vacuum Interruption (SVI)TM – bocznikowego przerywania prądu w próżni – opracowaną rzez Schneider Electric. Jest ona kompaktowa, ma taki sam rozmiar jak tradycyjna rozdzielnica SM6. Została wyposażona w zaawansowane funkcje cyfrowe, które można zintegrować z systemami automatyki i nadzoru. Ponadto monitoruje warunki środowiskowe, maksymalizując ciągłość usług poprzez wykorzystanie technologii nadzorowania temperatury w celu identyfikacji anomalii, które mogą prowadzić do przegrzania.


– Technologia SM AirSeT otrzymała etykietę Green Premium™ za zrównoważoną wydajność. Jest ona zarezerwowana dla rozwiązań Schneider Electric, które zostały zaprojektowane z myślą o pracy w obiegu zamkniętym i posiadają następujące cechy: zwiększoną trwałość, możliwość rozbudowy i możliwość recyklingu. Są one zgodne z regulacjami dotyczącymi ochrony środowiska, zawierają instrukcje postępowania po wycofaniu z eksploatacji oraz informacje takie jak profil środowiskowy produktu – wyjaśnia Fabio Chiesa z firmy Schneider Electric.


SM AirSeT obsługuje się jak tradycyjną rozdzielnicę, dzięki czemu jest łatwa w eksploatacji i nie wymaga dodatkowego szkolenia. Ponadto wykorzystuje technologie ochrony przed łukiem elektrycznym, które zwiększają bezpieczeństwo operatora, a także obsługuje nowe tryby interakcji – jak interfejsy umożliwiające dostęp do rozdzielnicy w wersji wirtualnej.


Do tej pory firma Schneider Electric, uznana w lutym 2021 r. za najbardziej zrównoważoną organizację na świecie w Corporate Knights' Global 100 Index, dostarczyła 32 rozdzielnice SM AirSeT. Odbiorcą jest firma Alstom, czyli wykonawca odpowiedzialny za wdrożenie infrastruktury energetycznej w obu mediolańskich zajezdniach ATM. Całość została uzupełniona o systemy zarządzania energią (EcoStruxure™), a także usługi konserwacji oraz kompleksowego wsparcia ze strony dedykowanych zespołów Schneider Electric.