Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2015-02-09   |  Ostatnia aktualizacja: 2015-02-09
Polski wyłącznik ochroni pojazdy komunikacji publicznej
Polski wyłącznik ochroni pojazdy komunikacji publicznej
Polski wyłącznik ochroni pojazdy komunikacji publicznej

Niebezpiecznie wysoki poziom prądu zwarciowego to jeden z największych problemów współczesnych pojazdów szynowych. Zwarcia niskonapięciowych układów zasilających pojazdy trakcyjne muszą bowiem zostać wyłączone w przeciągu ułamkach sekund.

Profesor Marek Bartosik kierował zespołem badaczy z Katedry Aparatów Elektrycznych Politechniki Łódzkiej oraz inżynierów firmy SESTO Sp. z o.o., którzy opracował bezłukowy wyłącznik, który jest w stanie wyłączyć pokładowe zasilanie DC w 20 mikrosekund. Taka konstrukcja z powodzeniem może zostać wykorzystana w pojazdach stosowanych w kopalnictwie, czy układach stałoprądowych wykorzystywanych w przemyśle.

Wyłącznik DCH-T, który sprzedawany będzie pod marką SESTO, został doceniony na najważniejszej imprezie dotyczącej wynalazków. Świadczą o tym wysokie oceny, które zebrał na 63. Międzynarodowych Targach Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technologii BRUSSELS INNOVA. Brukselskie targi zaowocowały Złotym Medalem z Wyróżnieniem, Nagrodą Specjalną Conceptum Exhibitions oraz Nagrodą Specjalną Ministra Edukacji Narodowej Rumunii.

Konstrukcja wyłącznika jest unikatowa w skali światowej. Hybrydowy układ pozwala wyłączać prąd zwarciowy niezwykle szybko. Zadziwiać może fakt, że ilość zwarć, które może obsłużyć wyłącznik w cyklu swojego życia równa się liczbie łączeń bezprądowych, która mówi o jego trwałości mechanicznej. Oznacza to niskie koszty eksploatacyjne oraz dużą niezawodność. Niezwykle istotna jest również selektywność działania oraz ograniczanie skutków zwarć.

Obecnie DCH-T istnieje jako prototyp przemysłowy, który będzie zamontowany w tramwaju testowym. Na jego pokładzie przejdzie testy w warunkach rzeczywistych. Profesor Bartosik podkreśla, że dzięki jego opracowaniu Polska zyskała kilkuletnią przewagę nad konkurencją na całym świecie.

Badania nad wyłącznikiem były finansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

(rr)

Kategoria wiadomości:

Nowinki techniczne

Źródło:
pap

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :