
Eksperci lotnictwa szacują, że każdy komercyjny samolot na świecie jest uderzony piorunem co najmniej raz w roku.
Aby uniknąć uderzenia pioruna, loty są zazwyczaj przekierowywane wokół burzliwych rejonów nieba.
Inżynierowie MIT proponują nowy sposób na zmniejszenie ryzyka. Pokładowy system, który chroniłby samolot, "ładując" go elektrycznie. Propozycja może wydawać się sprzeczna z intuicją, ale zespół odkrył, że jeśli samolot zostałby naładowany na odpowiednim poziomie, prawdopodobieństwo uderzenia przez błyskawicę zostałoby znacznie zmniejszone.
Pomysł wynika z faktu, że kiedy samolot przelatuje przez pole elektryczne, jego zewnętrzny stan elektryczny, zwykle w równowadze, przesuwa się. Gdy zewnętrzne pole elektryczne polaryzuje samolot, jeden koniec płaszczyzny staje się naładowany dodatnio, podczas gdy drugi koniec odchyla się w kierunku ujemnego ładunku. Zwykle to zjawisko poprzedza efekt uderzenia pioruna.
Naukowcy proponują tymczasowe ładowanie płaszczyzny na poziom ujemny, aby tłumić bardziej naładowany koniec dodatni, uniemożliwiając w ten sposób osiągnięcie krytycznego stanu.
Naukowcy wykazali poprzez modelowanie, że taka metoda zadziała, przynajmniej koncepcyjnie. Zgłaszają swoje wyniki w American Institute of Aeronautics and Astronautics Journal.
W skład zespołu weszli m.in. Manuel Martinez-Sanchez, Carmen Guerra-Garcia, Jaime Peraire, H.N. Slater, Ngoc Cuong Nguyen - specjaliści z działu aeronautyki i astronautyki z MIT.
Badania sponsorowane byly przez firme Boening.
(KB)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- news.mit.edu; engineering.com

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Drugie życie biurowców – inteligentna modernizacja zmniejsza koszty...
Z tegorocznego raportu Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego wynika, że Polska jest liderem pod względem liczby certyfikowanych...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
www.automatyka.plWycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-