Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2011-04-19 | Ostatnia aktualizacja: 2011-04-19
LASELEC wprowadza nową technikę znakowania kabli aluminiowych

LASELEC wprowadza nową technikę znakowania kabli aluminiowych
Szczególną cechą aluminiowych kabli są szczelne styki, bez otworu umożliwiającego sprawdzenie czy operacja przebiegła prawidłowo. Ogromna precyzja przy ustawianiu spotów jest więc niezbędna. I właśnie to było prawdziwym wyzwaniem dla firmy Laselec, która wyspecjalizowała się w operacjach laserowego znakowania kabli.
Aby sprostać jednemu z priorytetów związanych z ograniczeniem ciężaru, w nowych generacjach samolotów masowo wprowadza się kable aluminiowe. Samolot A-380 potrzebuje ponad 500 km kabli o zróżnicowanej charakterystyce, a każdy odcinek musi być identyfikowalny w celu ułatwienia prac konserwacyjnych. Na życzenie Airbusa, Laselec (firma, która już w 1989 r. stworzyła pierwszy system znakowania i identyfikacji kabli z zastosowaniem lasera UV) opracowała specjalną technikę znakowania kabli aluminiowych. Ściśle biorąc, chodzi tu o wstępne znakowanie spotów z użyciem lasera. Spoty te muszą być ustawiane w odpowiednim położeniu, z ogromną precyzją, w celu zapewnienia bezpieczeństwa operacji saterowania połączeń. W tego typu kablach, styki są bowiem szczelne, pozbawione otworu umożliwiającego późniejsze sprawdzenie czy operacja została przeprowadzona prawidłowo.
Obecnie, do przeprowadzania kontroli operacji elektromonterzy stosują markery typu flamaster.
« Główna niedogodność tej ręcznej metody wiąże się z niską precyzją i nietrwałością znakowania, co uniemożliwia jakąkolwiek weryfikację po wykonaniu połączeń. Wstępne znakowanie spotów laserem przy bardzo precyzyjnym ustawieniu pozwala te niedogodności skorygować i w ten sposób zapewnia bezpieczeństwo operacji saterowania połączeń » - precyzuje Eric Dupont, Prezes i Dyrektor Generalny LASELEC.
Technika ta, która była przedmiotem kilku patentów zgłoszonych przez Airbusa i Laselec, uzyskała już walidację i w najbliższym czasie powinna być stosowana w firmach zajmujących się okablowaniem samolotowym.
Urządzenia do znakowania kabli firmy Laselec są szeroko wykorzystywane przez najważniejszych producentów statków powietrznych, takich jak : Agusta Westland, AIRBUS, BAE Systems, Bell Helicopters, BOEING, Bombardier Aerospace, Cessna Aircraft, Changhe Aircraft, EADS, Embraer, Eurocopter, Gulfstream Aerospace, HAL, Hawker Beechcraft, Honda Aircraft, I.A.I., MIG, Sikorsky Global Helicopters, Shanghai Aircraft oraz Tusas Aerospace.
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- LASELEC, UBIFRANCE

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
www.automatyka.plWycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
Schneider Electric, Capgemini i Qualcomm z rozwiązaniem automatyki...
• Firmy dostosowały innowacyjne, kompleksowe rozwiązanie 5G Private Network, które ma potencjał do przekształcania systemów automatyki...
-
-
-
-
-