Powrót do listy wiadomości Dodano: 2011-04-19  |  Ostatnia aktualizacja: 2011-04-19
LASELEC wprowadza nową technikę znakowania kabli aluminiowych
LASELEC wprowadza nową technikę znakowania kabli aluminiowych
LASELEC wprowadza nową technikę znakowania kabli aluminiowych
Firma Laselec opracowała ostatnio specjalną technikę znakowania kabli aluminiowych. Ta nowa technika, opracowana na potrzeby Airbusa, polega na wstępnym laserowym znakowaniu spotów.

Szczególną cechą aluminiowych kabli są szczelne styki, bez otworu umożliwiającego sprawdzenie czy operacja przebiegła prawidłowo. Ogromna precyzja przy ustawianiu spotów jest więc niezbędna. I właśnie to było prawdziwym wyzwaniem dla firmy Laselec, która wyspecjalizowała się w operacjach laserowego znakowania kabli.

Aby sprostać jednemu z priorytetów związanych z ograniczeniem ciężaru, w nowych generacjach samolotów masowo wprowadza się kable aluminiowe. Samolot A-380 potrzebuje ponad 500 km kabli o zróżnicowanej charakterystyce, a każdy odcinek musi być identyfikowalny w celu ułatwienia prac konserwacyjnych. Na życzenie Airbusa, Laselec (firma, która już w 1989 r. stworzyła pierwszy system znakowania i identyfikacji kabli z zastosowaniem lasera UV) opracowała specjalną technikę znakowania kabli aluminiowych. Ściśle biorąc, chodzi tu o wstępne znakowanie spotów z użyciem lasera. Spoty te muszą być ustawiane w odpowiednim położeniu, z ogromną precyzją, w celu zapewnienia bezpieczeństwa operacji saterowania połączeń. W tego typu kablach, styki są bowiem szczelne, pozbawione otworu umożliwiającego późniejsze sprawdzenie czy operacja została przeprowadzona prawidłowo.

Obecnie, do przeprowadzania kontroli operacji elektromonterzy stosują markery typu flamaster.
« Główna niedogodność tej ręcznej metody wiąże się z niską precyzją i nietrwałością znakowania, co uniemożliwia jakąkolwiek weryfikację po wykonaniu połączeń. Wstępne znakowanie spotów laserem przy bardzo precyzyjnym ustawieniu pozwala te niedogodności skorygować i w ten sposób zapewnia bezpieczeństwo operacji saterowania połączeń » - precyzuje Eric Dupont, Prezes i Dyrektor Generalny LASELEC.

Technika ta, która była przedmiotem kilku patentów zgłoszonych przez Airbusa i Laselec, uzyskała już walidację i w najbliższym czasie powinna być stosowana w firmach zajmujących się okablowaniem samolotowym.

Urządzenia do znakowania kabli firmy Laselec są szeroko wykorzystywane przez najważniejszych producentów statków powietrznych, takich jak : Agusta Westland, AIRBUS, BAE Systems, Bell Helicopters, BOEING, Bombardier Aerospace, Cessna Aircraft, Changhe Aircraft, EADS, Embraer, Eurocopter, Gulfstream Aerospace, HAL, Hawker Beechcraft, Honda Aircraft, I.A.I., MIG, Sikorsky Global Helicopters, Shanghai Aircraft oraz Tusas Aerospace.

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
LASELEC, UBIFRANCE
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także