Powrót do listy wiadomości Dodano: 2011-12-21  |  Ostatnia aktualizacja: 2011-12-21
Jak zaoszczędzić na paliwie czyli e-mobilność w Europie
Jak zaoszczędzić na paliwie czyli e-mobilność w Europie
Jak zaoszczędzić na paliwie czyli e-mobilność w Europie
W ramach projektu URBACT II trwają prace nad projektem Elektryczne Pojazdy w Miejskiej Europie - EVUE Sieci Tematyczne. W pracach bierze udział prezes Urzędu Regulacji Energetyki. URE to jedyny europejski regulator uczestniczący w tym projekcie. Głównym tematem rozmów są zamówienia publiczne i rozwój inteligentnych sieci, które mają decydujący wpływ na rozwój e-mobilności.

Na spotkaniu stwierdzono, że zainteresowanie pojazdami elektrycznymi jest coraz większe. Nie jest to wizja z odległej przyszłości, bowiem już za kilka lat takie samochody mogą wejść do normalnego użytku. Do rozwoju floty pojazdów EV mają zachęcać m.in. darmowe parkingi, darmowe ładowanie pojazdów elektrycznych, dopłaty do zakupu nowych pojazdów elektrycznych, możliwość korzystania z buspasów czy zwolnienia podatkowe.

Jednak jedna z głównych hamulców rozwoju tej branży jest oddziaływanie pojazdów EV (Electric Vehicles) na system elektroenergetyczny. E-mobilność w znaczący sposób zwiększy zapotrzebowanie na moc i energię. Nawet jeśli najwięcej pojazdów elektrycznych będzie pobierało energetyczne paliwo w trybie tzw. wolnego ładowania w domu, w porze nocnej, kiedy obciążenie systemu jest najmniejsze, to może być to niewystarczające.

W trakcie spotkanie poruszono temat smart grid,. Rozmawiano o warunkach rozwoju flot pojazdów z napędem elektrycznym (samochodów - w tym pojazdów hybrydowych, skuterów czy rowerów), rozbudowie infrastruktury technicznej (punktów szybkiego i wolnego ładowania) oraz o wpływie rozwoju floty pojazdów EV na środowisko i sieć elektroenergetyczną.

Niezwykle ważnym warunkiem dla rozwoju floty pojazdów elektrycznych są zamówienia publiczne, aktywność samorządów i decyzje podejmowane na szczeblu rządowym. W wielu krajach europejskich prowadzi się działanie zmierzające do popularyzowania EV. Do marca 2013 rząd Wielkiej Brytanii w ramach systemu Plugged-In Places współfinansuje powstanie ok. 9000 punktów ładowania w całym kraju. Tylko w Londynie zgodnie z samorządowym Mayor’s Electric Vehicle Delivery Plan do 2013 r. w ma powstać ok. 1.300 punktów ładowania, obsługujących flotę ok. 100.000 pojazdów elektrycznych. W październiku 2011 r. Sztokholm podpisał umowy z 6 różnymi dostawcami na dostawę 1250 samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in. Portugalia natomiast jest jednym z pierwszych krajów na świecie posiadającym zintegrowaną politykę dotyczącą e-mobilności oraz ładowania pojazdów elektrycznych. W ramach Programu Mobilności Elektrycznej (Program MOBI.E) do końca bieżącego roku zacznie działać 1300 stacji wolnego ładowania w 25 miastach oraz 50 stacji szybkiego ładowania między miastami z infrastrukturą e-mobility

MOBI.E jest to w pełni zintegrowany i całkowicie interoperacyjny krajowy system mobilności elektrycznej umożliwiający każdej osobie dostęp do dowolnego dostawcy energii elektrycznej w dowolnym punkcie ładowania, obsługiwanym przez dowolnego usługodawcę. Zapewnia to przejrzystość i konkurencyjność w tworzeniu nowych usług na rynku energii oraz prowadzi do rosnącego znaczenia energii elektrycznej wytwarzanej z OZE.

(ma)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
URE
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także