Jest to element planu MPK, aby zamienić część tradycyjnych pojazdów na bardziej ekologiczne

Po raz pierwszy w historii w Krakowie mamy okazję przejechać się autobusem elektrycznym. E-autobus ten wyjechał na ulice Krakowa już 3 stycznia, ale regularne kursy rozpocznie dopiero w niedzielę, 13 stycznia
Firma Solaris wypożyczyła elektryczny pojazd Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu w Krakowie.
E-autobus ma zamontowany silnik trakcyjny o mocy 120 kW. Energia przechowywana jest w dwóch bateriach ważących 700 kg każda, czyli w sumie liczą razem 1400 kg! Baterie litowe o napięciu 600 V gromadzą energię o wartości 120 kWh. Dzieki temu możliwa jest jazda bez potrzeby ładowania do 100km. Elektryczny autobus może osiągać prędkość do 50 km na godzinę.
Akumulatory stanowią źródło paliwa nie tylko dla układu napędowego. Zapewniają również energię wszystkim pozostałym systemom w autobusie, takim jak: układ wspomagania kierowniczego, ogrzewania i klimatyzacji oraz sterowania elektrycznymi drzwiami. Wszystkie te systemy, które zazwyczaj używały kompresorów napędzanych dzięki pracy silnika spalinowego zostały całkowicie zmienione. Teraz zastąpiono je elektrycznymi rozwiązaniami.
Akumulatory ładowane są poprzez złącze typu „plug-in". Wymagany czas potrzebny na całkowite uzupełnienie energii nie przekracza 4 godzin, nawet jeśli wcześniej nastąpiło całkowite rozładowanie.
Użycie napędu elektrycznego zmniejszyło wielkość komory silnika. Umożliwiło to przesunięcie tylnej osi aż o 310 mm., dlatego też wewnątrz autobusu uzyskano większą przestrzeń, Zainstalowano tam dodatkowe siedzenia dla pasażerów, przy zachowaniu niskiej podłogi, znanej z tradycyjnych pojazdów tego typu. E-autobus wyposażono w energooszczędne źródła światła typu LED. Rozwiązanie to znalazło zastosowanie zarówno w oświetleniu zewnętrznym, jak i wewnętrznym.
Testowanie autobusu elektrycznego Solaris to początek ambitnych planów krakowskiego MPK. Zgodnie z nim część autobusów napędzanych tradycyjnym paliwem zastąpić autobusami elektrycznymi.
- Szukamy możliwości sfinansowania zakupu takich autobusów ze środków Unii Europejskiej. W tym celu do tzw. bazy projektów Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego został już złożony projekt m.in. zakupu 10 autobusów elektrycznych - przyznaje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK
(ma)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- krakow.gazeta.pl

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Magazynowanie lub komplementarne wykorzystywanie energii elektrowni wiatrowych
W związku z problemem zmiennej siły wiatru rodzi się pokusa, aby energię uzyskaną w okresach wietrznych przechowywać do wykorzystania w okresach...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
www.automatyka.plWycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-